"Paradui vadovausiu aš!" - Ostapas Benderis

Tikrų žinių, tikrų žinių arba televizijos koreguoja kursą

Senoje vieno dienraščio reklamoje Ovidijus Vyšniauskas iš visų jėgų reikalavo „tikrų žinių, tikrų žinių, tikrų žinių“. Su žiniomis ir žurnalistika tas dienraštis senokai neturi nieko bendro, bet televizijose tikrų žinių poreikia pastaruoju metu jautėsi gan aštriai. Per kelis metus susiformavusi stipri internetinių naujienų portalų ir jų pateikiamų naujienų „čia, dabar ir dar su atnaujinimais“ vartojimo kultūra turėjo priversti sunerimti žiemos miegu įmigusius televizijos žinių tarnybų vadovus.

Jeigu anksčiau pagrindinė televizijos žinių laida buvo gelžbetoninis titanas, aplink kurį sukosi didžioji kanalo gyvenimo dalis ir žiūrovai privalėjo žinoti, jog kasdienę žinių porciją jie gaus 18:45 ar 20:30. Ne anksčiau ir ne vėliau. Pavėlavai – likai be žinių kasdienių ir lauk vakarinės jų santraukos.
Galbūt dar negalima sakyti, kad internetas viską pakeitė, bet faktas aišku – gelžbetoniniai pamatai susvyravo ir televizijų vadovai pamatė, kad jų žinių milžino kojos molinės, o žiūrovai įžūliai nebenori eiti pas žinias kaip į valstybinę polikliniką jiems paskirtu laiku. Ne, jie nori, kad TV žinios ateitų pas juos.
O artėjant daug šurmulio ir nerimo TV rinkoje žadančiai analoginės televizijos išjungimo diena – žinias mėgstančių žiūrovų išgaudymo ar praradimo faktas gali būti labai svarbus.

Anksčiausiai į naująjį trendą sureagavo patyrusio TV žinių specialisto vadovaujama „Lietuvos ryto televizija“. Jų žinių flagmanas „Reporteris“ buvo ilgiausia žinių laida, aplink ją sukosi ir satelitinės žinių programos. Didžiausia jų bėda – žiūrimumas. Net ir būdamas viena žiūrimiausių kanalo laidų, „Reporteris“ penkis-šešis kartus atsilikdavo nuo kitų televizijos žinių. Be to, laiku sureagavusi į išaugusi žinių pateikimo tempą televizija iki šiol neranda tinkamo sinergijos taško su jaunesniuoju broliu – vienu didžiausių naujienų portalu www.lrytas.lt.

Antroji į naująsias tendencijas sureagavo LNK televizija. Ilgą laiką eterį šildžiusi savo dukteriniu „Info TV“ kanalu, ji pakeitė kryptį ir iššovė masyvų informacinį sviedinį – kasdienę keturių valandų prime-time žinių laidą „Info dieną“. Galbūt kažkam galėjo pasirodyti keista, kad Radžiui žmonos ieškanti televizija tuo pačiu nusprendė pretenduoti ir į „lietuviškos CNN“ vardą, tačiau sprendimas visiškai logiškas – juk „Info TV“ ir buvo sukurtas, kad kažkada imtų transliuoti originalią produkciją, atrastų ištikimą nišinį žiūrovą ir taptų patikimu satelitu pagrindiniam kanalui, kuriam po spalio 29 dienos gali grėsti nemažas „analoginių žiūrovų“ nukraujavimas. Augantys „Info TV“ reitingai rodo, kad ilgame laikotarpyje investicijos gali pasiteisinti.
Įdomesnis kitas dalykas – žinių fronte LNK konkuruoja pati su savimi. Juk 18:45 žinias galima matyti ir per LNK, ir per „Info TV“. Ir jas rengia po tuo pačiu stogu (plačiąja prasme) esančios dvi žinių tarnybos. O tai jau šis tas naujo. Televizijos vadovai kažkada turėtų atsiversti storą biudžeto knygą ir taip pat imtis kaštų sinergizavimo darbų.

Tačiau naujajame sezone didžioji televizijų trijulė nusprendė iš esmės keisti žinių pateikimą ir vesti jas pas žmogų. LRT „Labas rytas“ virto „Labas rytas, Lietuva“, estafetę iš jo perėmė dieninė „Laba diena, Lietuva“ ir logiškai perduoda ją „Labas vakaras, Lietuva“.  Bet – o čia jau atsiranda komedijos elementų – paskutiniąją laidą sukūrė ir transliuoja LNK. Ar dviejose galvose tuo metu kilo ta pati mintis, ar kažkas vienoje iš dviejų televizijų nemoka laikyti liežuvio už dantų – kitas klausimas.

Nepanoro atsilikti ir TV3. Visos komercinės televizijos jau ilgą laiką godžiu žvilgsniu į „Labo ryto“ reitingus bei auditorijos dalį ir sunkiai dūsauja – toks grobis pro šalį praeina. Tada karts nuo karto pabando sukurti alternatyvų rytinį produktą, patiria fiasko ir toliau sunkiai dūsauja. Paskutinysis rimtas bandymas konkuruoti buvo LNK „Ryto ratas“, iš eterio pasitraukęs daugiau prieš dešimt metų. Naujausias karžygis – TV3 “Nauja diena” ir jos žavūs vedėjai, puikiai suprantantys antrąją informacinės-pramoginės laidos dalį, bet nieko nenusimanantys pirmojoje.

Televizijos specialistai skeptiškai vertino dar vieną bandymą lįsti po “Labas rytas, Lietuva” tanku ir pirmieji reitingai tai patvirtina. Nuo “Labas rytas, Lietuva” TV3 žvaigždžių paradas “Naujoje dienoje“ atsilieka beviltiškai, o kai kuriuose segmentuose reitingo rodyklė virpa ties 0.1% riba – TV3 strategams ir žinių vadovams toks skaičius gręsia žilais plaukais, nervų priepuoliu ir gal net ūmiu gastritu.
LNK turėtų šokinėti iš džiaugsmo matydama rytiniame purve besivoliojantį konkurentą, bet jų pačių produktas „Labas vakaras, Lietuva“ kol kas irgi buksuoja ir yra nestabilus kaip Radvilo Bubelio ir Mios santykiai – vieną dieną jis gali rinkti beviltišką 1%, o po kelių dienų išspausti beveik 3%.

Trijų valandų LRT banginis „Laba diena, Lietuva“ reitingais nespinduliuoja, tiesa po truputį juos auginasi, bet akivaizdžiai akcentuoja kitus dalykus –tampa alternatyva „mirusiojo dienos eterio“ animaciniams filmukams ir poligonu Juro Jankevičiaus technologiniams eksperimentams.

Pagrindinis televizijos žinių trejetas išlieka nepakitęs – TV3 žinios stumdosi su vakarinėmis LNK žiniomis, už nugarų lieka “Panorama“, tačiau kilęs naujų žinių projektų ir netgi naujų žinių kanalų vajus gali išduoti vieną dalyką – artėja didžiosios skaitmeninės permainos ir televizijos stengiasi pasiruošti galimam „kietajam nusileidimui“.

One comment on “Tikrų žinių, tikrų žinių arba televizijos koreguoja kursą

Čia yra vieta komentarams
  1. SZ

    Teisybės vardan galima paminėti, jog rytinių laidų eksperimentinius bandymus per pastaruosius 5-erius metus dar atliko BTV ir TV1. Bet, turbūt jų rimtais pavadinti negalima… O tokią, rytinę laidą dar turi dabar ir lrytas. Bent man įdomiausias bandymas yra LNK „Labas vakaras, Lietuva“. Visų pirma todėl, jog tai beveik tiesiogiai konkuruoja su tos pačios grupės Info TV, o antra – tai laida, kurios formatas šiuo metu yra joks… Toks įspūdis, jog norima ir žinių, ir pramogos, ir dar kažko smagaus, bet neaišku kaip tiksliai tai įgyvendinti. Gal dėl to ir reitingų procentai taip kinta…

Scroll to top