"Paradui vadovausiu aš!" - Ostapas Benderis

NFL taisyklės visiškai “žaliems”

Šiame straipsnyje paprastai ir aiškiai pamėginsiu supažindinti su pagrindinėmis amerikietiškojo futbolo taisyklėmis. Dauguma terminų bus angliški, nes su lietuviškais vertimais net neverta prasidėti (nebent dėl juoko)

 TIKSLAS

Laimėti. Judam toliau 🙂

Keturi kėliniai po 15 minučių ir laimi daugiau taškų surinkusi komanda. Jeigu lygiosios, žaidžiamas papildomas 15 minučių kėlinys. Jeigu ir po jo lygiosios, tada fiksuojamos oficialios lygiosios – toks savotiškas „šuo ant šieno“ atvejis, kuris nelabai tinka abiems komandoms

Taškus galima pelnyti dviem pagrindiniais būdais:

 Touchdown (įneštas įvartis, toliau TD)

Neatskiriama Americana tradicijos dalis. Žaidėjas su kamuoliu prasiveržia iki pat galinės aikštės linijos, kerta ją, teškia kamuolį į žemę ir pradeda švęsti. Vieni šoka salsą, kiti demonstruoja raumenis, treti gestais parodo, kad jau turi čempiono diržą. Tiesa, NFL polit-korektiškai riboja džiaugsmo ribas ir neretai už tai baudžia, kaip ir futbolo teisėjai už po įvarčio nusivilktus marškinėlius.

Touchdowno vertė – 6 taškai, iš karto po jo komanda dar gauna teisę į papildomą veiksmą. Tai gali būti spyris į vartus iš labai arti, kitaip PAT (point-after-attempt) arba bandymas dar kartą nuo dviejų jardų linijos įnešti kamuolį už galinės linijos, tik šį kartą tokio veiksmo vertė tik 2 taškai. Už PAT skiriamas 1 taškas, bet jo atlikimo tikimybė svyruoja ties 95%, todėl dažniausiai komandos renkasi žvirblį rankose

 Field goal (įspirtas įvartis, toliau FG)

Jeigu puolanti komanda mato, kad jai pristigs galimybių įnešti touchdowną, tuomet aikštėje pasirodo Kicker pozicijos žaidėjas (spardytojas) ir mėgina įspirti FG. Priekinė linija jam atmeta kamuolį, komandos draugas teisingai jį pastato ir vyksta smūgis į didelius vartus, stovinčius aikštės gale. Jo vertė – 3 taškai. FG vidutiniškai spiriami iš 40 jardų, tačiau yra galingų kojų savininkų, kurie mėgina laimę ir iš kur kas toliau. Šiuo metu NFL rekordas yra 63 jardų FG.

Dar yra vadinamasis 2 taškų vertės Safety, kai puolančioji komanda su kamuoliu sustabdoma savo pačios galinėje zonoje, bet tai nutinka labai retai, tad pradžioje pakanka žinoti, jog taškus galima pelnyti Touchdown (6+1 arba 6+2) arba Field Goal pagalba (3)

 KOMANDA

Amerikietiškas futbolas yra išskirtinis tuo, kad kiekvieną komandą sudaro trys sub-komandos, kurios niekada nebūna aikštėje tuo pat metu – Puolimas, Gynyba ir Specialioji komanda. Kiekvieną tokią sub-komandą sudaro 11 žaidėjų.

Tavo Puolimas visuomet žais prieš varžovų Gynybą ir atvirkščiai, o Specialiosios komandos rungiasi tarpusavyje. Keitimų skaičius neribojamas.

 Puolimas

Puolėjus galima padalinti į dvi dalis – priekinės linijos jėgos žaidėjai ir už jų esantys įgūdžių žaidėjai.

Pagrindinis Puolimo variklis yra quarterbackas (QB), kuris visuomet gauna kamuolį ir pradeda ataką. Atakos amerikietiškame futbole yra dviejų rūšių – bėgimo (QB perduoda kamuolį bėgikui) arba metimo (QB pasuoja kamuolį gaudančiam žaidėjui). Quarterbackas dažniausiai yra geriausiai apmokamas ir vertingiausias komandos žaidėjas, jam skiriama daugiausiai dėmesio, jis yra komandos veidas ir žvaigždė.

Kitos dvi pagrindinės  įgūdžių pozicijos yra:

 Running back arba full back (Bėgikas, RB arba FB) – jo tikslas paimti kamuolį iš QB ir kuo toliau jį nunešti, kol kuris nors gynėjas jį pargriaus arba išstums aikštės.

 Wide receiver (Gaudytojas, WR) – jo tikslas sugauti QB jam mestą kamuolį ir pageidautina dar šiek tiek jį nunešti, kol vėlgi atsidurs ant žolės arba už aikštės ribų.

Reikia pastebėti, kad RB dažnai ir sėkmingai taip pat gaudo perdavimus, bet WR niekada neatlieka RB funkcijos. WR kamuolius neša tik juos pagavę.

Priekinės linijos jėgos žaidėjų tikslas – užblokuoti prie quarterbacko besiveržiančius gynybos žaidėjus ir duoti savajam QB kuo daugiau laiko priimti sprendimą ir surasti laisvą WR. Taip pat priekinė linija mėgina išstumdyti gynėjus ir padaryti skylę, pro kurią galėtų prabėgti kamuolį nešantis bėgikas (RB).

Pagrindinę priekinę liniją visuomet sudaro penki žaidėjai – per vidurį stovintis centras (Centre), jam iš šonų stovintys sargai (Guards arba LG ir RG, tai yra Left ir Right Guard) ir jiems iš šono stovintys griebiantieji (Offensive Tackles arba OT). Iš dviejų Tackle svarbesnis yra LT arba kairysis, nes jis turi apsaugoti akląją dešiniarankio QB pusę.

Paskutinis puolimo žaidėjas yra tarsi hibridas tarp jėgos ir įgūdžių žaidėjų – vadinamasis Tight End (artimasis kraštas arba TE), kurio užduotis priklauso nuo kiekvienos taktinės schemos. Vienur jis blokuoja kartu su priekine linija, kitur tampa gaudytoju.

Klasikinė puolimo schema atrodo taip

Tačiau kiekvienoje taktinėje schemoje WR, RB ir TE skaičius gali smarkiai skirtis. Jeigu treneriai planuoja bėgimo veiksmą, gali atsirasti du RB ir du TE. Jeigu būtina kuo toliau numesti kamuolį, gali rikiuotis tik penki WR

 Gynyba

Gynėjų tikslas sulaikyti puolėjus, o geriausiu atveju perimti kamuolį. Gynėjai skirstomi į dvi dalis – priekinę liniją (defensive line) ir antrinę liniją (secondary)

Priekinės linijos tikslas prasiveržti pro puolimo liniją ir pargriauti QB, sulaikyti su kamuoliu bėgantį RB arba pamėginti numušti žemai metamą kamuolį.

Pagrindiniai priekinės linijos žaidėjai, kurie išsirikiuoja tiesiai prieš puolimo linija yra keturi – du gynybos griebiantieji (defensive tackles arba DT) ir jiems iš šonų stovintys gynybos kraštai (defensive ends arba DE).

Iš karto už priekinės linijos rikiuojasi trys vidurio gynėjai (linebackeriai arba LB). Jie kamšo gynybos spragas, ieško skylės per kurią gali spurtuoti ir užpulti QB bei stabdo kamuolio nešiką ir trumpų pasų gaudytojus.

NFL turi tik dvi gynybines priekinės linijos sistemas: 4-3 arba 3-4, kurioje priekyje stovi trys žaidėjai, o už jų keturi linebackeriai.

Likusieji keturi gynybos žaidėjai sudaro antrinę liniją (secondary). Paprastai du kraštiniai gynėjai (cornerbacks arba CB) turi sulaikyti priekin besiveržiančius gaudytojus (WR) ir neleisti jiems sugauti kamuolio. Kiekvieno CB svajonė – perimti WR perdavimą atliekant perėmimą (interception) ir pasileisti su kamuoliu pačiam.

Ir galiausiai – du saugos žaidėjai (safety arba SS/FS), kurie tampa paskutine grandimi tarp puolimo ir savo galinės linijos.

Specialiosios komandos

Jos aikštėje pasirodo, kai yra išspiriamas kamuolys kėlinio pradžioje, kamuolys perduodamas priešininkams (punt), mušami FT ir PAT.

Žaidimo eiga

Kaip jau minėjau, puolimo tikslas yra įnešti touchdowną kertant galinę liniją ar bent jau priartėti pakankamai arti, kad būtų galima įmušti field goal.

Stadionas yra 100 jardų ilgio ir padalintas kas dešimt jardų.

Kodėl 10 jardų yra svarbu? Nes būtent tokiam atstumui įveikti puolimas turi keturis bandymus arba downs. Jeigu kamuolys yra nunešamas ar perduodamas bent dešimt jardų per tuos keturis bandymus, tuomet teisėjai skiria naujus keturis bandymus ir taip iki pat pabaigos. Stebint rungtynes labai lengva suprasti, kuris dabar bandymas ir kiek dar liko komandai jardų.

Visuomet yra pradedama nuo 1st-10 žymės (pirmas bandymas, liko dešimt jardų). Žaidimą pradeda centras, kuris išmeta kamuolį quarterbackui, o jis perduoda jį bėgikui (RB) arba pasuoja gaudytojui.

Tarkim, pirmuoju bandymu bėgikas (RB) nunešė kamuolį tris jardus. Tada atsiranda žymė 2nd-7 (antras bandymas, liko septyni jardai). Antruoju bandymu QB sėkmingai perduoda kamuolį gaudančiajam WR, kuris buvo už 16 jardų. WR iš karto yra griaunamas, bet žaidimas persikelia į tą vietą, kur nugriuvo WR, o kadangi puolimas įveikė daugiau kaip 10 jardų, jie vėl gauna 1st-10.

 

Šioje iliustracijoje matome, kad Cleveland Browns turi trečiąjį bandymą ir jiems reikia įveikti tris jardus. Mėlyna linija rodo vietą, kur padėtas kamuolys ir nuo kur prasidės žaidimas (šiuo atveju tai 21 jardas Browns aikštės pusėje), o oranžinė – išsvajotąją dešimties jardų ribą, kurią pasiekę Browns gautų naujus bandymus. Statistika taip pat rodo, kad šiose rungtynėse Browns iš trijų trečiųjų bandymų sėkmingai atliko tik vieną.

Jeigu ketvirtu bandymu puolimas nesugeba įveikti savųjų dešimties jardų, jie privalo atiduoti kamuolį varžovams toje vietoje, kur baigė paskutinį bandymą ir užleisti vietą aikštėje savo gynėjams ir varžovų puolėjams. Tai gali būti labai dėkinga vieta varžovams, todėl dažniausiai puolanti komanda nerizikuoja, o ketvirtuoju bandymu į aikštę išleidžia specialiąją komandą, kuri perduoda kamuolį priešininkui spirdama jį giliai į jų aikštės pusę (punt)

Tai informacija patiems pradedantiems, bet jos turėtų pakakti, kad galėtume žiūrėti NFL rungtynes ir nesijaustumėte įmestas į labai gilų baseiną be gelbėjimosi rato.

 

 

 

2 comments on “NFL taisyklės visiškai “žaliems”

Čia yra vieta komentarams
  1. Arnoldas_A

    Jei vietoje “žaidimo” įrašyti “mūšis”, o vietoje “žaidėjo” – “karys”, gautūsi kažkas panašaus į viduramžių (ar vėlesnių amžių) mūšio strategiją :).
    Kiek yra iš viso vienoje komandoje žaidėjų ir trenerių? Ir kiek komandoje yra kito personalo? Ir koks metinis vienos komandos biudžetas? (jei kalbėti apie vidurkį)

Scroll to top