"Paradui vadovausiu aš!" - Ostapas Benderis

NFL sezonas ir futbolo ekonomika

Amerikietiškojo futbolo sezonas labai skiriasi nuo kitų amerikietiškų sporto šakų. NBA krepšininkai reguliariajame sezone sužaidžia 82 rungtynes, o beisbolininkai – dar daugiau, netgi 126 ir po to čempionus sprendžia atrankinėse serijose iki keturių pergalių.

Tiesa, beisbole yra dar vienas labai keistas dalykas – Wild Card, kur laimėtojas nustatomas tik vienų rungtynių pagalba. Kitaip tariant po 126 rungtynių sezono, vienos vienintelės rungtynės sprendžia, ar tavo sezonas baigsis, ar tęsis toliau.

NFL viskas kitaip – reguliarųjį sezoną sudaro viso labo šešiolika rungtynių, o playoffuose viską lemia vienintelės rungtynės, kurioje nepaprastai svarbus tampa namų aikštės pranašumas. Iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip ekonominė savižudybė. Klubas namuose per metus sužaidžia tik aštuonias rungtynes, o išlaidų NFL komandos turi daugiausiai iš visų keturių didžiųjų JAV sportų, juk vien žaidėjų komandoje 53, o kur dar treneriai, asistentai, gydytojai ir kitas personalas. Ir į rungtynes NFL komandos skrenda ne reisiniais lėktuvais.

Net ir užpildęs stadioną iki lubų, negi pririnksi tiek pinigų, kad išlaikytum komandą.

Tačiau čia įsijungia tas nepatenkintos paklausos efektas – NFL sezonas sudėliotas taip, kad žmonės nepersisotina futbolu. Jie nori matyti visas rungtynes, nes žino, kad sezonas ilgai netruks. Jie nori gauti maksimaliai daug per tą minimalų laikotarpį ir savo ruožtu yra pasiryžę padaryti daug ką patys:

  • ateiti į stadioną ir nesipiktinti, kai dešrainis ten kainuoja 30 litų
  • stebėti transliacijas
  • pirkti atributiką
  • vartoti mylimos komandos rėmėjų produkciją

Televizijos supranta, jog tai yra neįtikėtinai ištikimas žiūrovų segmentas, nes NFL rungtynių transliacijų reitingai be vargo sumuša bet kurią kitą programą, serialą ar realybės šou. Reklamos davėjai supranta, jog pasiruošęs vartoti klientas jiems atnešamas ant lėkštutės ir moka už tai premium kainą, o Superbowle transliuojamos reklamos pasiekia meno kūrinių lygmenį.

Ir šita mega samplaika duoda fantastiškus rezultatus. Šta vieno Superbowlo, kuris vyko Indianapolyje, finansiniai rezultatai.

Atvykę į Superbowlo savaitę turistai išleido:

  • $64 milijonus pirkiniams
  • $63 milijonus viešbučiams
  • $51 milijoną maistui ir gėrimams
  • $28 milijonus automobilių nuomai
  • $27 milijonus pramogoms
  • $15 milijonų susisiekimui
  • $14 milijonų kitoms išlaidoms

Paskutinis Superbowlas, kuris vyko Naujajame Orleane, dar $50 milijonų pagerino šitą statistiką.

NFL komandų vertė, tiesa, atsilieka nuo didžiausių pasaulio futbolo klubų. Madrido Realo ir Manchester United klubai vertinami maždaug 3 milijardais dolerių, o turtingiausias NFL klubas – Dalaso Cowboys vertinamas 2.1 milijardo dolerių. Tačiau nepamirškime, jog sezono metu Cowboys sužaidžia trigubai mažiau rungtynių ir turi gerokai siauresnę gerbėjų geografiją.

Kitaip tariant, jausdamas iki galo nepatenkinamą savo mėgstamo sporto paklausą, amerikietiškojo futbolo gerbėjas tai kompensuoja pinigais ir savo laiku.

Sportine prasme toks trumpas sezonas ir staigios mirties atkrintamosios rungtynės gali būti vertinami dviprasmiškai. Viena vertus, atsiranda daug vietos sėkmei ir sustiprėja loterijos, vos ne “11 metrų baudinių sindromo“ efektas.

Kai viską lemia vienos rungtynės, gerokai sustiprėja pašalinių veiksnių poveikis  – sava ar svetima aikštė, oras, psichologinis nusiteikimas, traumos ir kiti dalykai.

Iš kitos pusės, tokiame sezone nelieka nesvarbių rungtynių, sustiprėja drama, išgryninamas pergalės jausmas (kokia pergalė švenčiama futbole, kai komanda kokiame nors Čempionų lygos ketvirtfinalyje svečiuose sužaidžia 1:1, namuose 0:0 ir „nugali“?).

Ir visa tai tampa katalizatoriumi dideliems pinigams. O Amerikoje apie tai kalbama nesigėdijant, bet su pasididžiavimu.

One comment on “NFL sezonas ir futbolo ekonomika

Čia yra vieta komentarams
  1. Erikas

    Smagu skaityt.
    Šioks toks pataisymas. MLB beisbolo sezonas komandai – 162 rungtynes, ne 126. (+ 32 priešsezonių, + max 21 atkrintamosios r. = viso >200/metus)

    Kas dėl pinigų, tai jų nevisada sunku prasimanyt. Štai pvz. Dodger’ių nauja TV sutartis 7 mlrd. USD / 25 metus = 280 mln/sezoną.
    Musėt ir NFL televizijos transliacijos prisideda šiek tiek prie pajamų iš dešrainių.

    Beje, jei jau turit bloge skyrelį “NFL”, rekomenduočiau prie progos skaitytojus supažindinti su Green Bay Packers, kuri yra tikras fenomenas profesionalaus sporto pasaulyje (turiu omeny, kad tai non-profit organizacija, kur “akcininkai” yra eiliniai JAV gyventojai, bilietus tėvai perka vaikui gimus (The season ticket waiting list has more than 78,200 names. The Packers tell fans adding their names that the average wait is 30 years. However at a rate of 70 season ticket holders giving up their tickets each year, the wait is probably even longer.) ir t.t.).

    Sėkmės

Scroll to top