"Paradui vadovausiu aš!" - Ostapas Benderis

Žurnalistinis tyrimas. Kodėl “Viasat” niekada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų retransliacijos arba švedai bekraščių galimybių šalyje

Prieš kelias savaites baigėsi tris mėnesius trukęs rusiško kanalo „RTR Planeta“ retransliacijos Lietuvoje sustabdymas. Kiek anksčiau į eterį grįžo „NTV Mir Lithuania“. Šie kanalai ir, žinoma, PBK (Pervyj Baltijskij Kanal) sudaro Lietuvoje platinamos pro-Putiniškos propagandos stuburą.

Apie tai ir dar daugiau – šiame žurnalistiniame tyrime

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) atstovas Viktoras Popandopula nurodė, kad jei šie kanalai ir toliau pažeidinės Lietuvos įstatymus, jiems gali būti taikoma ilgesni retransliacijos ribojimai ar netgi visiškai uždraudžiama kanalo retransliacija.

Tačiau yra kur kas didesnė problema, kurią pabrėžia visos atsakingos struktūros – LRTK ir kabelinių televizijų atstovai

Tai – „Viasat“

Vienas didžiausių palydovinės televizijos transliuotojų Lietuvoje „Viasat“  priklauso Švedijos žiniasklaidos grupei „MTG“ („Modern times group“). Lietuvoje švedai dar turi TV3, TV6 ir TV8 kanalus ir yra vienintelė užsienio kapitalo kompanija, kontroliuojanti nacionalinės aprėpties TV kanalus mūsų šalyje. Kitaip tariant, užtikrinanti skandinavišką skaidrumą ir neutralumą, tampanti atsvara lietuviško kapitalo lietuviškos televizijoms LNK, BTV ir Lryto televizijai.

„Viasat“ ignoravo Lietuvos institucijų reikalavimus sustabdyti rusiškų kanalų retransliacijas. Nuleidę rankas LRTK teisininkai pripažįsta, kad prokuratūrai atsisakius pradėti tyrimą, Lietuva daugiau nieko padaryti negali.

Tokio sprendimo priežastis komentaruose interneto portalui „Delfi“ „Viasat“ pateikė labai gražiai

„Rusiškų kanalų retransliacijų neribojame gerbdami žodžio laisvę“ – MTG viešųjų reikalų vadovas Henrikas Toremarkas.

 

„NTV Mir Lithuania“ nėra reguliuojamas Lietuvoje, todėl „Viasat“ negali nutraukti kanalo, su kuriuo turi sutartį ir už kurį moka klientai, rodymo. Mes puikiai suprantame, kad tai yra labai jautri tema, todėl kreipiamės į „NTV Mir Lithuania“, norėdami išreikšti susirūpinimą ir kviesdami elgtis atsakingai“, – MTG viešųjų reikalų vadovas Peras Lorentzas

 

“Kreipėmės į teisininkus, norime išgirsti “nešališką nuomonę” – tas pats Peras Lorentzas.

 

Taigi – nešališka nuomonė, kvietimas elgtis atsakingai, žodžio laisvė. Viskas gražu, demokratiška ir vakarietiška.

Ir viskas yra totalus bullshit.

MTG yra vienintelė užsienio kompanija, valdanti Rusijos televizijos kanalą. Tai – STS televizija, kuri kartu su trimis kitais nišiniais kanalais, priklausantiems „STS Media“ grupei, užima antrąją vietos Rusijos televizijos rinkoje – 14,8% reklamdaviams svarbiausioje 10-45 metų demografinėje kategorijoje.

Savo reklaminėse ataskaitose ji skelbiasi, jog „Viasat“ pagalba pasiekia 4 milijonus rusiškai suprantančių gyventojų Baltijos šalyse.

Nuo 2002 metų MTG valdo 39% “STS Media” akcijų , 25% nuo 2011 metų priklauso bendrovei “Telcrest Investments Limited”, 36%  po 2006 metais įvykdyto IPO yra laisvai parduodami biržoje.

Į “STS Media” direktorių tarybą MTG yra delegavusi:

Jorgą Madsenną Lindemanną, dabartinį MTG prezidentą ir valdybos pirmininką

Iriną Gofman, MTG Rusija valdybos pirmininkę

Lorenzo Grabau, taip pat priklausantį MTG direktorių valdybai.

Į kitus direktorių tarybos narius, ypač į antrojo akcininko Telcrest interesams atstovaujančius Aleksandrą Pentią ir tarybos ko-pirmininką Angelo Codignoni dėmesį atkreipsime vėliau.

Kol kas pirmasis klausimas.

Rusijos žiniasklaidos rinka, kuri yra suveržta geležiniu Kremliaus priežiūros žiedu, nepriklausomo balso beveik nelikę. Užsienio kompanijos Rusijoje irgi vis dažniau skelbiamos nepageidaujamos. O čia – Švedijos kompanija kontroliuoja antrą pagal dydį žiniasklaidos grupę Rusijoje. Kaip tai įmanoma? Koks turi būti glaudus ryšys su Kremliumi, kad toks modelis galėtų nevaržomai veikti?

Kitas dalykas. Pagrindinis ir kone vienintelis kanalas, kuriuo į “STS Media” grupes ateina reklamos pinigai yra didžiausia Rusijos reklamos agentūra “Video International”.

Nors žodis “didžiausia” tai dar labai švelnus. Rusijos fedaralinės antimonopolinės tarnybos duomenimis, “Video international” valdo apie 70% nacionalinės ir tiek pat regioninės televizijos reklamos rinkos. Kadangi tai Rusija, realiai šitas procentas yra didesnis, artėjantis link natūraliosios monopolijos teritorijos. Juolab, kad „Video international“ rado landą antimonopoliniuose apribojimuose ir kaip pastebi laikraštis „Kommersant“ – ten, kur negali pardavinėti reklamos, tiesiog „konsultuoja“ žiniasklaidos kanalus.

„Video International“ turi išskirtinius ilgalaikius kontraktus su Kremliaus ruporais „Pervyj kanal“, VGTRK (valstybinių „Rossija“ kanalų grupė), Nacionalinės medijos grupe (Penktasis kanalas, REN TV). Ir čia tik televizija.

Nors „STS Media“ turi savo nuosavą reklamos agentūrą „EvereST-S“, tačiau „Video International“ skelbiasi teikianti visapusišką palaikymą „everestams“. Kitaip tariant, tvirtai laiko reklamos pinigų žarną.

Kaip taip gali būti, kad privati kompanija tokia kaip „Video international“ turėtų tokią nežmonišką įtaką? Kaip tai galėjo leisti Kremlius?

Aha, bet „Video international“ jau seniai nėra privati. Iki 2010 metų jos akcininkais buvo privatūs asmenys, o štai po 2010 metų liepos akcijos tvarkingai perėjo į kitas rankas – bankui „Rossija“, vienai didžiausių Rusijos naftos ir dujų kompanijų „Surgutneftegazui“ ir vienam turtingiausių oligarchų Mordašovui, valdančiam „Severstal“.

Įdomu pažymėti, kad visiems jiems priklauso ir Nacionalinė medijos grupė, nors „Video International“ tarsi ir veikia atskirai.

Be jau minėtų televizijos kanalų ir „Video international“ Nacionalinei medijos grupei dar priklauso įtakingas laikraštis „Izvestija“, Rusijos naujienų tarnyba ir 25% Pirmojo kanalo akcijų. O grupės ašis yra bankas „Rossija“.

Nuo 2012 metų liepos Nacionalinės medijos grupės direktorių valdybai vadovauja Putinui ištikimas oligarchas Jurijus Kovalčiukas, kuris tuo pačiu yra grupės akcininko – banko „Rossija“ didžiausias akcininkas. 1996 metais kartu su Putinu jis netgi įsteigė bendrą kooperatyvą „Ežeras“.

JAV finansų tarnybų teigimu, Kovalčiukas yra laikomas „asmeniniu Putino kasininku“ ir yra įtrauktas į sąrašus asmenų, kuriems JAV taiko sankcijas. Beje, sankcijos yra taikomos ir pačiam bankui „Rossija“.

Dar smagiau – Nacionalinės medijos grupė turi visuomeninę tarybą, kuriai vadovauja Alina Kabajeva, ne kartą viešai sieta su Rusijos prezidentu.

Žiūrim dar giliau, kas gi įkūrė „Video international“? O gi 1987 metais tai padarė Michailas Lesinas.

Buvęs Rusijos spaudos, radijo ir televizijos bei masinės komunikacijos ministras, prezidento Dmitrijaus Medvedevo patarėjas, vėliau pašalintas iš šių pareigų, Rusijos žurnalistų teigimu, dėl pernelyg glaudžių ryšių su Kovalčiuku. Būtent Lesinas buvo propagandinio kanalo „Russia Today“ iniciatorius, šaltinių teigimu, prisidėjo ir prie Nacionalinės medijos grupės formavimo.

Kai kurie Rusijos žurnalistai pastebi, kad bet kurioje kitoje pasaulio valstybėje toks mega-holdingas kaip Nacionalinė medijos grupė, kuri kontroliuoja ir žiniasklaidos priemones, ir joms reklamą tiekiančią agentūrą, ir dar konsultuoja, būtų neįsivaizduojamas. Bet ne Rusijoje.

Nes Nacionalinė medijos grupė buvo ir yra Kremlius. Ir „Video International“ yra Kremlius. Tiesiai, aiškiai ir paprastai.

Dabar pakalbėkime apie antrąjį „STS Media“ akcininką, turintį 25% ir oficialiose “STS Media” ataskaitose įvardintą kaip “Telcrest Investments Limited”.

Kas gi yra “Telcrest Investment Limited”?

Tai 2011 metų balandžio 14 dieną Kipre registruota kompanija su 100 tūkstančių dolerių įstatiniu kapitalu. Pamenate, straipsnio pradžioje rašiau, kad „STS Media“ akcijas Telcrest įsigijo 2011 metais. Būtent 2011 metų gegužę, už 1.07 milijardo dolerių vos gimęs kūdikis įsigyja 25% blokuojantį „STS Media“ akcijų paketą, tampa sarginiu šunimi, kad MTG grupė čia nepriskaldytų malkų.

Blokuojantis paketas priklausė kompanijai „Alfa group“, kuri tuo metu, pasak „Vedomosti“ šaltinių, jau kelis metus ieškojo pirkėjo „STS Media“ akcijoms. Pasak „Alfa“ atstovų – „pramoginių televizinių kanalų verslas per daug priklauso nuo žmogiškojo faktoriaus ir kūrybinės sėkmės“. Pati MTG grupė pirmenybės pirkti atsisakė. Prie to dar grįšime.

Ir štai į pagalbą atskuba Telcrest Investment Limited, nauja kompanija, kuri nuperka akcijas už 1.07 milijardo dolerių, analitikų teigimu, pagal akcijų vertę sumokėdami „Alfai“ – milžinišką 17.5% premija.

Bet kas tokie pinigai Telcrestui, kurio savininkai yra – dėmesio, būgnų tratėjimas –  jau pažįstama Nacionalinė medijos grupė, „Surgutneftegaz“ ir kitos. Po metų – 2012 metais – analitikai paskaičiavo, kad per savo valdomas įmones Kovalčiukui priklausantis bankas „Rossija“ kontroliuoja 86,4% Telcresto akcijų, o šiemet balandį bankas „Rossija“ tiesiogiai įsigijo dar 10,48% Telcrest akcijų.

Iki 2013 metų “STS Media” direktorių taryboje Telcrestui atstovavo Dmitrijus Lebedevas, banko “Rossija” direktorių tarybos pirmininkas, jį pakeitė ir šiuo metu taryboje yra Aleksandras Pentia, banko “Rossija” korporatyvinio valdymo kompanijos ABR Management viceprezidentas, banko grupėse dirbantis nuo 2008 metų. Direktorių tarybos pirmininkas Angelo Codignoni – irgi spalvinga figūra. Laikraščio „Komersant“ teigimu, dešinioji Silvio Berlusconi ranka, o pasak Wikileaks paviešintų JAV diplomatų pasisakymų – „ryšininkas tarp Putino ir Berlusconi“.

Dar vienas niuansas – Codignoni savo laiku buvo ir Nacionalinės medijos grupės visuomeninės tarybos narys. Tos pačios, kuriai vadovauja Alina Kabajeva.

Įdomu pažymėti, kad kovą įsigaliojusios JAV sankcijos bankui “Rossija” palietė ir “STS Media”. Telcrest deleguoti direktorių tarybos atstovai negali aptarinėti ir priimti su “STS Media” veikla susijusių sprendimų. Galėjo būti ir dar blogiau, po sankcijų presu galėjo pakliūti ir pati “STS Media”, bet JAV finansų departamentas pritaikė “50% taisyklę“, tai yra sankcijos taikomis tik toms įmonėms, kurių didžiąją akcijų dalį kontroliuoja banko „Rossija“ įmonės.

O paprastai tariant, blokuojantį akcijų paketą turintis Telcrest buvo ir yra Kremlius. Tiesiai, paprastai ir aiškiai.

Tokią tad turime situaciją – skaidrioji švedų kompanija MTG Rusijoje yra iki ausų susijusi su Kremliaus struktūromis ir artimuoju prezidento Putino ratu, palindusi po Nacionalinės medijos grupės ir banko “Rossija” gaubtu.

Juos ne tik prižiūri sarginiai Telcresto šunys – Pentia ir Codignoni, bet  ir “Video international” bet kurią akimirką gali nutraukti reklaminių pinigų srautus. O “STS Media” yra labai svarbi MTG grupės dalis, šiai dienai jos rinkos kapitalizacija yra 1.7 milijardo dolerių, vadinasi, MTG turimos akcijos vertos apie 650 milijonų dolerių. Bendra visos MTG grupės kapitalizacija 2013 metų duomenimis sudarė 22 milijardų Švedijos kronų arba kiek daugiau nei 3 milijardus dolerių. Skaičuokite.

Kyla klausimas – kiek savo noru, o kiek gražiai paprašyta MTG grupė perleido teisę blokuojantį akcijų paketą įsigyti Kremliaus valdomam Telcrestui? Tuometinis MTG grupės prezidentas Hansas Holgeris Albrechtas šitą sprendimą pakomentavo labai gražiai:

“Mes pozityviai padiskutavome su banko “Rossija” akcininkai dėl mūsų tolimesnės partnerystės ir “STS Media” vystymo”.

O “asmeniniu Putino kasininku” vadinamas Jurijus Kovalčiukas tada atsakė dar gražiau:

“Mes, bankas Rossija, žvelgiame į MTG kaip į ilgalaikį strateginį partnerį”.

Ar dabar įsivaizduojate situaciją, kas nutiktų, jei kuri nors MTG priklausanti struktūra nuspręstų nutraukti Kremliaus kanalų retransliaciją?

Štaip taip nuo vieno “Viasato” sprendimo išsirito visas siūlų kamuoliukas.

O jūs sakote – žodžio laisvė, nepriklausomi ekspertai. Nieko asmeniško, tik verslas. Verslas Rusijoje, bekraščių galimybių šalyje.

Šaltiniai: delfi.lt, diena.lt, vedomosti.ru, Dun and Bradstreet duomenų bazė, SEC duomenų bazė, US Treasury department, Interfax naujienų agentūra, forbes.ru, kommersant.ru

13 comments on “Žurnalistinis tyrimas. Kodėl “Viasat” niekada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų retransliacijos arba švedai bekraščių galimybių šalyje

Čia yra vieta komentarams
  1. marius

    Jei jau Kremlius taip gali paveikti Viasat, tai labai kyla abejonės, kad TV3 objektyviausios žinios yra tokios objektyvios. Jei Lietuvos pasienyje įvyktų konfliktas, įdomu, kurią pusę palaikytų TV3? Pagal reitingus ji dabar žiūrimiausia televizija, ar ne?

  2. Stasys

    Kitas įtarimas-kodėl Lietuvoje viena monopolistinė palydovinė? Ar ne to plano dalis-kitų neprisileisti, o ,,minkštai” ateityje veikti smegenis netrukdomai?. Kur skandinavų Canal Digital, lenkų Cyfra? Juk bankų skandinavų atėjo ne vienas? Geri pinigai iš KREMLIAUS matyt nubyrėjo. Kas tuo užsiims. Čia turįtų ne vien Lietuvos, bet ir Estijos, Švedų, Jungtinės Karalystės atitinkamos tarnybos tą firmelę papurtyti…

  3. pozitron

    Plojimai. Retas gaivus ir galingas tikros žirnalistikos gūsis. Ačiū!

  4. Dainius Radzevičius

    Galiu tik tiek pasakyti – kol yra taip dirbančių kaip Andrius, žurnalistika Lietuvoje klesti. Net jei turime tik vieną tokį Andrių

  5. Peter

    Kodel visi nori drausti ir kontroliuoti. Tegul zmones patys renkasi ar nori komedijos ir siaubo zanro kanalu!

  6. Inga

    Manau, kad NEREIKIA NIEKO DRAUSTI.
    Tegul žmonės patys renkasi ką žiūrėti.
    Be to tikrai manau, kad žmonės nėra tiek naivūs manydami, kad tik PER MŪSŲ Televizijas rodomas VISKAS BE PROPOGANDOS. Manau, kad tiek pas mus, tiek per Rusijos kanalus eina labai panašiai.
    O ir dėl to lėktuvo numušimo, niekas neaišku, ar čia Rusijos darbas, o gal Amerikos darbas ir mėginimas suklaidinti žmones?
    Čia jau niekas neaišku…
    Ir netikiu nei viena nei kita šalim.
    Bet BRAVO Andriui, daugiau tokių drąsių žurnalistų. Užsidėjo jis sau kryžių, kad nedirbs niekada Viasat’e 🙂 bet tai mums irgi parodė kas iš kur lenda.

  7. sigitas

    miela Inga, patikėkit manim, žmonės Lietuvoje ( ir ne tik), bent jau didžioji jų dauguma yra visiškai BUKI ir juos protingi dėdės ir tetos mulkina kaip tik nori. Tad jūsų aimanos dėl leidimo patiems rinktis skamba itin naiviai. Čia tas pats, kaip leisti mažiems vaikams laisvai disponuoti degtukais.

  8. mhm

    Naujiena iš Viasat puslapio:
    „Skaitmeninė televizija „Viasat“ pradės rodyti klientų labai pageidautą kanalą „Ochota i Rybalka“. Ši naujiena pakeis „Discovery“.

    • Agnė

      🙂 Ir šituo vienu sakiniu pats Viasat puikiai patvirtina Andriaus straipsnį 🙂

  9. Jonas

    Cia klaidingai nurodyta kad Lietuvoje kontroliuoja tik dali televizijos kanalu sakyciau jie kontrolioja visus isskyrus tik LRT kanalus ir kokius kelis ten regioninius kanalus visa kita vienaip ar kitaip priklauso nuo viasato nuo didziausiu LNK , TV3 ir BTV iki ju dukteriniu kanalu kaip TV6 , TV1 , LRytas , bei Info ar Liuks TV netgi reklamas rodo beveik tuo paciu laiku sakyciau televizijoje visiska Viasato monopolija beje LRytas rodo atvirai sakant beveik visiska Kremliaus propaganda .

    • eR

      Iš kur tokį briedą ištraukei, kad Lryto TV rodo Kremliaus propagandą? Esu vienareikšmiškai prieš Putino režimą, tačiau kur kur, bet Lryto TV propagandos tikrai nemačiau. Kaip ir dienraštyje. LNK taip pat man nepanašu, kad būtų propagandos šaltinis. Manau esi vienas iš tų, kurie sąmokslo teorijomis labiau tiki, nei faktais ir realybe.

Scroll to top