"Paradui vadovausiu aš!" - Ostapas Benderis

Lovoje su Kremliumi. Švediškas verslas Rusijoje

2011 metų spalis. Maskva. Rusijos Prezidentas Dmitrijus Medvedevas sparčiu žingsniu įeina į Raudonąją Kremliaus rūmų salę. Visi akimirksniu pakyla. Prezidentas gerai nusiteikęs, praeidamas pasiūlo Švedijos bendrovės AB Kinnevik direktorių tarybos pirmininkei Cristinai Stenbeck būtinai pasinaudoti vertėju – „kad jis galėtų geriau ją suprasti“.

Kremliuje vyksta precedento neturintis įvykis – Rusijos vadovas susitinka su didžiausiais Rusijos žiniasklaidos įmonių akcininkais, ne tik vietiniais, bet ir užsieniečiais. Susitikime dalyvaujanti AB Kinnevik priklausanti MTG (Modern Times Group) yra vienintelė, turinti didžiausią akcijų paketą nacionaliniame Rusijos TV kanale.

2014 metų balandis. Vilnius. Lietuvos ir Latvijos institucijos laikinai sustabdo Rusijos TV kanalų „RTR Planeta“ ir „NTV Mir“ retransliaciją dėl jų laidose skambančios prieš Baltijos valstybes nutaikytos propagandos. Tačiau vienas didžiausias palydovinės TV paslaugų teikėjų Baltijos šalyse – Viasat, priklausantis MTG, atsisako paklusti tokiems nurodymams.

Viasat atstovas Henrikas Toremarkas dalyvauja susitikime su Lietuvos radijo ir televizijos komisija. Jis negaili pagyrų drąsiems lietuviams, kurie 1991 metų sausio 13-ąją stojo prieš sovietinius tankus. Tačiau po pagyrų ateina metas realybei.

„Mes turime senas žodžio laisvės tradicijas, mūsų nereguliuoja Lietuvos įstatymai, mes kviesime Rusijos kanalus elgtis atsakingiau“ – kartojama oficiali Viasat pozicija.

Kas bendro tarp šių dviejų susitikimų Maskvoje ir Vilniuje? Bendras vardiklis – Viasat savininkai MTG (Modern Times Group), Lietuvos dar valdantys TV3, TV6 ir TV8 kanalus. Pati MTG savo ruožtu priklauso Švedijos koncernui Kinnevik.

Ar draudimas retransliuoti Rusijos kanalus duos teigiamą efektą, abejoja ir nemažai Lietuvos žiniasklaidos ekspertų, tačiau būtent abejonės, ar Viasat pateikė tikrąsias savo sprendimo priežastis ir paskatino šį tyrimą, nuvedusį giliai į Rusijos televizijos rinkos džiungles.

Šiuo metu MTG yra vienintelė užsienio kompanija, veikianti Rusijoje ir turinti didžiąją akcijų dalį didelėje TV grupėje „STS Media“. Kaip paaiškinti šį fenomeną? Iš pradžių susipažinkime su žaidimo taisyklėmis Rusijoje.

Štai populiariausių Rusijos TV kanalų dešimtukas ir jų savininkai. Pirmas įspūdis teigiamas – daug kompanijų, didelė konkurencija, trys kanalai priklauso valstybei.

Bet pirmas įspūdis dažnai būna apgaulingas. Štai pagrindiniai rinkos žaidėjai:

Valstybė („Rossija 1“, „Pirmasis kanalas“, „TV centr“) – „Rossija 1“, kuris priklauso Rusijos valstybinei televizijos ir radijo kompanijai, yra oficialus Kremliaus ruporas. Per įvairias vyriausybines institucijas valstybė valdo ir 51% populiariausio Rusijoje “Pirmojo kanalo” akcijų. Kartu su „Rossija 1“ jiedu dominuoja Rusijos informacijos lauke. Trečiasis banginis yra „TV Centr“, pilnai priklausantis Maskvos miesto savivaldai.

Nacionalinė medijos grupė („5 kanalas“, „Ren TV“, 25% “Pirmojo kanalo” akcijų) – didžiausias privatus žiniasklaidos holdingas Rusijoje. Nors su žodžiu „privatus“ reikėtų atsargiau. Nacionalinė medijos grupė arba NMG priklauso bankui „Rossija“. Didžiausias banko akcininkas yra Jurijus Kovalčiukas, o jo sūnėnas Kirilas yra NMG direktorių tarybos pirmininkas. Pats Jurijus Kovalčiukas yra vienas turtingiausių Rusijos oligarchų ir asmeninis prezidento Putino draugas. 1996 metais Kovalčiukas, Putinas ir dar penki dalininkai (vienas iš jų, Nikolajus Šamalovas yra ir banko „Rossija“ akcininkas) įsteigė kooperatyvą „Ozero“ („Ežeras“). Jurijus Kovalčiukas yra vadinamas „asmeniniu Putino kasininku“, o šių metų kovą JAV Iždo departamentas paskelbė sankcijas jam asmeniškai ir bankui „Rossija“. Neseniai Jurijui Kovalčiukui sankcijas ėmė taikyti ir Europos Sąjunga. Įdomus faktas – NMG turi savo visuomeninę tarybą, kuriai vadovauja olimpinė čempionė Alina Kabajeva, daugelio šaltinių labai glaudžiai siejama su Vladimiru Putinu.

Faktas aiškus – Nacionalinei Media Grupei vadovauja Jurijus Kovalčiukas ir ji yra tiesiogiai susijusi su Kremliumi.

Gazprom-Media (NTV, TNT ir TV3) – dar vienas didžiulis Rusijos žiniasklaidos holdingas. Jo savininkų grandinė sudėtinga, bet braižas panašus. Pasekime. Gazprom-Media turi šiuos akcininkus:

–         41% „Gazprom”(didžiausia Rusijos dujų bendrovė, valstybei priklauso 50% + viena akcija)

–         47% „Gazfond” (didžiausias Rusijos pensijų fondas)

„Gazfond“ prezidentas yra Jurijus Šamalovas, kurio tėvas netikėtai nelauktai yra Nikolajus Šamalovas, Jurijaus Kovalčiuko verslo partneris ir banko „Rossija“ ko-savininkas. Tačiau „Gasfond“ valdo „Lider“ holdingas, kurio didžiausias akcininkas yra Rusijos dujų pramonės draudimo bendrovė „Sogaz”

Iki šių metų kovo 51% „Sogaz“ akcijų priklausė investicinei bendrovei „Abros“, kurią savo ruožtu pilnai valdė bankas „Rossija“. Tačiau po pirmosios JAV sankcijų bangos bankas sumažino savo dalį „Abrose“/“Sogaze“ iki 48.5%, taip leisdamas šioms bendrovėms išvengti sankcijų. Tačiau tai nieko nekeičia, nes papildomas 12.5% “Abrose” valdo tas pats Nikolajus Šamalovas.

Dar viena Jurijaus Kovalčiuko žiniasklaidos dėlionės dalis yra “Gazprom-Media” generalinis direktorius Michailas Lesinas, buvęs Rusijos komunikacijų ir masinės informacijos ministras, buvęs abiejų Rusijos prezidentų – Putino ir Medvedevo – patarėjas. Pasak Rusijos finansinės žiniasklaidos, jis buvo atleistas prezidento Medvedevo dėl pernelyg glaudžių ryšių su Kovalčiuku ir 2013 metais atsidūrė „Gazprom-Media“. Lesinas taip pat buvo vienas iš Rusijos propagandos sklaidai užsienyje skirto televizijos kanalo „Russia Today“ kūrėjų

Faktas aiškus – „Gazprom-Media“ tiesiogiai kontroliuoja Jurijus Kovalčiukas, bankas „Rossija“ ir Kremlius.

Vadinasi, aštuoni ir dešimties didžiausių televizijos kanalų Rusijoje priklauso arba tiesiogiai valstybei, arba žiniasklaidos magnatui, „asmeniniam Putino kasininkui“ Jurijui Kovalčiukui. Tai suteikia valstybei neįtikėtiną galią kontroliuoti informacijos sklaidą Rusijoje.

 

Ir valstybė be didesnių skrupulų ja naudojasi. Federaliniuose kanaluose terminai “žodžio laisvė” ar “nuomonių įvairovė” yra seniai pamiršti.

Štai ką dienraščiui “Komersant” kalba buvęs valstybinio televizijos kanalo „Rossija 24” darbuotojas:

„Cenzoriaus etato mūsų kanale nebuvo. Kam jis reikalingas? Visi žinojo, jog dirbame vienam žmogui ir už tai atsakingas buvo tiesiogiai kanalo vadovas. Jam skambindavo Kremliaus administracijos vadovas, sakydavo, kas gerai, o kas ne. Visa mūsų televizija, o taip ir „Pirmasis kanalas“ bei kiti dirbo, kad būtų patenkintas Vladimiras Putinas ir jo aplinka. „Uždraustų temų“ irgi nebuvo, nes visi puikiai žinojo, ko negalima daryti ir sakyti. Niekas savo nuožiūra nekvies, pavyzdžiui, opozicijos atstovo prieš tai nesuderinęs su kanalo direktoriumi, o šis, savo ruožtu, su aukštesniais. Visi žinojo, kad kokį Garį Kasparovą apskritai reikia pamiršti“.

Negaliu pasakyti, ar bent kažkas iš žurnalistų tiki tuo, ką kalba eteryje, bet kam tai jiems? Vieniems buvo pasiūlytas darbas, kai jo neturėjo, kiti pakviesti iš provincijos ir štai iš karto – butas Maskvoje ir gera alga. Jie nieko neklausinėja. Net jei rūkomajame kas nors prabiltų apie „žodžio laisvę“, apie tai, kad neleidžiama normaliai dirbti, visi pagalvotų, jog tai provokatorius. Tie, kurie turėjo iliuzijų išreikšti savo žurnalistinę poziciją, kanale seniai nebedirba“.

„Penktadieniais kanalo vadovybė vykdavo į Kremlių gauti instrukcijų ateinančiai savaitei, vadinamųjų „temnikų“, – pasakoja kitas darbuotojas,- kai Putinas ėmė plikti, instrukcijos, kaip ir kokiu būdu jį rodyti, tapo svarbesnės nei valstybinės reikšmės įvykiai Rusijoje. Jautrios temos Kremliui turėjo atskirą filtrą. Pavyzdžiui, apie Aliną Kabajevą apskritai draudžiama buvo užsiminti. Televizijos žurnalistai dirba ramiai ir ciniškai tarsi morgo sanitarai. Jie negalvoja, nes turi gerą atlyginimą, užtikrintą rytojų ir socialines garantijas. Netgi „Rossija“ kanalo darbuotoj pažymėjimas yra vertybė. Mane sustabdė tada dar milicija, labai viršijau greitį. Klausia – kur skubi? Rodau pažymėjimą ir sakau „į inauguraciją“. Atšlijo tik, pagarbą atidavė ir palinkėjo laimingo kelio. Važiuoju ir galvoju, o kuo čia dėta inauguracija? Kanalo viduje mes, tiesa, svarstom – štai taip padarėme temą mes, o Pirmasis kanalas padarė kitaip. Bet kai dirbi asenizatoriumi, gali svarstyti kiek nori, bet produktas lieka tas pats, iš penkių raidžių.

Prisistatyti nenorėjusi dabartinė „TV centr“ žurnalistė skundėsi sudėtingomis instrukcijomis – „neįmanoma suprasti. Vieną dieną galima užsipulti miliciją, kitą dieną jau ne. Vieną dieną kritikuoji mediciną, kitą dieną jau tai neliečiama. Pastaruoju metu apskritai vengiama konfliktinių temų. Sako, kad žmonėms patinka girdėti, kad Maskvoje viskas gerai“

„Šiandien Rusijos televizijoje jau nebeliko profesionalų. Jie nereikalingi. Nepriklausomi reklamos skirstytojai niekada neduotų pinigų už tokį produktą, kokį mes kuriame, bet jie irgi valgo iš tos pačios rankos. O be to ir auditorija taip atbukusi, kad net išnykus cenzūrai, niekas nepasikeistų“

Grįžkime prie populiariausių kanalų dešimtuko. Likę du kanalai – STS ir „Domašnij“ priklauso „STS Media“ grupei, kurios didžiausią akcijų paketą ir valdo Švedijos bendrovė MTG.

Įdomus klausimas – kaip gi užsienio bendrovei yra leidžiama veikti tokioje pelningoje rinkoje, kurią visiškai kontroliuoja valstybė ir su Kremliumi susijusios bendrovės. Kaip Švedijos bendrovė gali veikti nepriklausomai ir neatsiguldama į bendrą lovą su Kremliumi?

Atsakymas – niekaip.

“STS Media” turi du didžiausius akcininkus:

–          “MTG” 39%

–         “Telcrest Investment Limited” 25% (nuo 2011 metų)

Kitos akcijos yra laisvai parduodamos NASDAQ biržoje.

“STS Media” direktorių taryboje sėdi MTG grietinėlė – valdybos pirmininkas ir prezidentas Jorgenas Madsenas Lindemannas, MTG Russia valdybos pirmininkė Irina Gofman ir MTG direktorių tarybos narys Lorenzo Grabau, kuris šių metų balandį dar tapo ir MTG savininko – Kinnevik valdybos pirmininku.

Antrasis “STS Media” akcininkas – “Telcrest Investment Limited” atsirado čia gan įdomiai. Iki 2011 metų gegužės 25% “STS Media” akcijų, blokuojantis mažojo akcininko paketas, priklausė „Alfa grupei“, kuri norėjo jį parduoti. MTG atsisakė pirmenybinės teisės pirkti ir akcijas už 1.07 milijardo dolerių įsigijos vos prieš mėnesį Kipre registruoja kompanija „Telcrest Investment Limited“

Kas stovi už Telcresto ir turi tokias milžiniškas finansines galimybes?

Atsakymas šalia – tai Nacionalinė Media Grupė ir bankas “Rossija”. Per NMG ir kitas dukterines kompanijas bankas “Rossija” kontroliuoja 86.4% Telcrest akcijų. 2014 metų balandį bankas dar sustiprino pozicijas, įsigydamas 10.46% Telcrest tiesiogiai.

Po “STS Media” akcijų pardavimo sandorio Telcrestui, Jurijus Kovalčiukas sakė, jog tikisi „ilgos ir perspektyvios partnerystės su MTG“.

Iki 2013 metų “STS Media” direktorių taryboje Telcrestui atstovavo Dmitrijus Lebedevas, banko “Rossija” direktorių tarybos pirmininkas. Jį pakeitė Aleksandras Pentia, banko “Rossija” korporatyvinio valdymo bendrovės “ABR Management” viceprezidentas.

Kitas Telcresto atstovas “STS Media” direktorių taryboje ir jos ko-pirmininkas yra Angelo Codignoni, buvęs Eurosport valdybos pirmininkas ir dar įdomiau – buvęs Nacionalinės Media grupės visuomeninės tarybos narys. Pasak Rusijos dienraščio “Komersant”, Codignoni buvo Jurijaus Kovalčiuko patarėjas ir yra labai artimas buvusiam Italijos premjerui Silvio Berlusconi. Wikileaks paviešintuose JAV diplomat pokalbiuose Angelo Codignoni įvardijamas kaip “Putino ir Berlusconi ryšininkas”.

 

Faktas yra aiškus. “STS Media” grupėje MTG turi labai stiprią nuomonę turintį partnerį – Jurijų Kovalčiuką ir banką “Rossija”.

Tačiau švedų kompaniją varžo ne tik blokuojantis akcijų paketas, priklausantis Kremliaus struktūromis. Dar vienas kontrolės įrankis – pinigai. Iki 2011 metų didžioji reklamos dalis į “STS Media” kanalus patekdavo per išskirtinį kontraktą su “Video International”, didžiausia Rusijos televizijos reklamos agentūra, kontroliavusia beveik 70% nacionalinių televizijos kanalų reklamos rinkos.

2011 metais priėmus naują reklamos įstatymą “Video International” apetitas buvo apmalšintas, o didžiausia galima rinkos dalis sumažinta iki 35%. “Video International” turėjo atsisakyti penkių iš trylikos turimų kontraktų su didžiausiomis Rusijos televizijomis, įskaitant „STS Media“. Tačiau greitai jie rado skylę įstatyme ir tapo „STS Media“ nuosavos reklamos agentūros konsultantais. Ir niekas nepasikeitė – „Video International“ ir toliau tiekia reklamą, tik vietoje agentūros komisinių jie gauna „konsultanto mokestį“ arba „kompensaciją“. 2013 metais „STS Media“ sumokėjo „Video international“ 78 milijonus dolerių, taip Bloomberg žinių tarnybai patvirtino MTG atstovas Peras Lorentzas.

Kodėl „Video International“ yra svarbi šioje dėlionėje?

Iki 2010 metų “Video International” priklausė fiziniams asmenims, tačiau 2010 metais visos jų akcijos buvo parduotos korporacijoms. Ir žvelgdami į “Video International” akcininkų sąrašą matome pažįstamus vardus:

15% – “Sogaz” (bankas “Rossija”)

15% – “Abros” (bankas “Rossija”)

70% likusių akcijų yra paslėptos keliose ofšorinėse kompanijose, registruotose Kipre – „Namiral Trading”, „Med Media Network Ltd” and „Dewar Investments Ltd.”. Savo akcininkų kompanijos neatskleidžia.

Tačiau buvusiems „Video International“ akcininkams artimi šaltiniai tikina, kad šiose kompanijose slepiasi banko „Rossija“ interesai ir bankas de facto valdo TV reklamos agentūrą. Šį faktą patvirtina ir banko „Unicredit“ parengta finansinė „STS Media“ ir jos partnerių analizė.

„Novaja gazeta“ cituoja vieną žymiausių Rusijos žiniasklaidos teisės ekspertų Vladimirą Entiną – „Bet kurioje kitoje valstybėje tokie sandoriai būtų labai ribojami. Tose pačioje rankose atsiduria ne tik keli didžiausi TV kanalai, bet ir didžiausia televizijos reklamos agentūra. Tai įmanoma tik Rusijoje, kurioje nėra tiesioginių žiniasklaidos įtakos ribojimų. Griebk, kol gali“

Tiesa, Viasat padalinys Rusijoje reklamą pardavinėja per “Gazprom-Media”. Skirtumas, tiesą sakant, nedidelis.

Faktas aiškus. „STS Media“ reklamos srautai ir finansinė gerovė tiesiogiai priklauso nuo banko „Rossija“ ir Jurijaus Kovalčiuko.

Būdama vienintele užsienio kompanija valstybės monopolizuotoje TV rinkoje, iš išorės ir vidaus apsupta banko “Rossija” ir Kremliaus prižiūrėtojų, MTG turi būti išskirtinai lanksti, kad išlaikytų tokį status quo. Jie tiesiog negali imtis veiksmų, kurie galėtų supykdyti ta pačia lova besidalijančius bičiulius iš Kremliaus. Pavyzdžiui, nurodyti Viasat platformoje sustabdyti rusiškų kanalų retransliavimą.

„Mes nesikišame į politiką” – naujienų agentūros cituoja neįvardintą MTG atstovą – „mūsų misija Rusijoje yra kurti kokybišką pramogą. Mūsų veikla Rusijoje neturi jokios įtakos mūsų kanalams Baltijos šalyse. Tam nėra jokių prielaidų ar įrodymų”

“STS Media” rinkos kapitalizacija yra 1.7 milijardo dolerių, tada MTG priklausanti akcijų dalis yra verta apie 650 milijonų dolerių. Tai daug, turint omeny, kad visos MTG grupės kapitalizacija sudaro apie 3 milijardus dolerių.

Rusijos rinka yra gyvybiškai svarbi Švedijos bendrovei. Kaip jai pavyksta išsilaikyti?

Pinigai. Telcrest nusipirko 25% “STS Media” su sąlyga, kad mažiausiai 50% pelno dividendų forma būtų išmokama akcininkams. Nuo 2011 metų „STS Media“ išmokėjo Telcrestui 71.7 milijoną dolerių. Šiuo metu mokėjimai yra įšaldyti dėl JAV ir Europos Sąjungos taikomų sankcijų Jurijui Kovalčiukui. Už pirmąjį 2014 metų pusmetį “STS Media” skolinga Kovalčiukui 13.8 milijono dolerių. Tačiau verslas su „Video International“ vyksta kaip įprasta. Oficialiai bankas „Rossija“ nekontroliuoja daugiau kaip 50% bendrovės akcijų, todėl “STS Media” „konsultantams“ sankcijos netaikomos.

„STS Media aiškinosi ir gavo patvirtinimą, kad sankcijų paveiktos bendrovės nevaldo daugiau kaip 50% „Video International“, Bloomberg žinių tarnybai patvirtino MTG atstovas Peras Lorentzas.

Primenu, kad 2013 metais „STS Media“ sumokėjo „Video International“ 78 milijonus dolerių.

Politinis lobizmas. Švedijos verslo princese vadinama Cristina Stenbeck yra MTG grupę valdančios investicinės bendrovės AB Kinnevik direktorių tarybos pirmininkė. Švedė nevengia susitikimų su Kremliaus šeimininkais.

Grįžkime prie 2011 metų susitikimo Maskvoje, nuo kurio ir pradėjome šį straipsnį. Prezidentas Dmitrijus Medvedevas susitinka Kremliuje su Cristina Stenbeck, Jurijumi Kovalčiuku ir kitais MTG bei Nacionalinės media grupės atstovais tarp ir jų 7.5% NMG akcijų valdžiusios RTL Group vadovais.  Štai sutrumpinta šio susitikimo stenograma.

Nuotraukos autorystė: Reuters

[Rusijos prezidentas Dmitrijus Medvedevas]: Norėčiau pasveikinti visus NMG akcininkus bei mūsų užsienio partnerius, susijusius su Rusijos žiniasklaidos kompanijomis <…> Jūsų bendradarbiavimas yra puikus pavyzdys, nes, būkime atviri, ne kiekviena Europos valstybė įsileidžia užsienio akcininkus į savo žiniasklaidos holdingus. Bet me sesame atvira valstybė, todėl ir užimame tokią poziciją. Kas norėtų pasisakyti?  

[Jurijus Kovalčiukas]: Aš, jei galima.

[Medvedevas]: Žinoma, pone Kovalčiukai.

[Kovalčiukas]: Visų pirma, pone Prezidente, dėkoju už šį susitikimą visų Rusijos akcininkų vardu <…> Kalbėsiu atvirai, mes nerimavome, kad valdžia spaus žiniasklaidą, nurodinėdama, kaip irk as turėtų būti daroma.

[Medvedevas]:O kaip pasielgė valdžia?

[Kovalčiukas]: Dabar sakau, kad valdžia nesikišo į jokius žiniasklaidos procesus ir mums tai yra svarbu <…> Todėl Rusijos akcininkų vardu norėčiau išreikšti padėką valdžiai dėl tokios jos politikos.

[Medvedevas]: O aš pridurčiau, kad jūs pasirinkote gerus partnerius MTG ir RTL asmenyje.

[Kovalčiukas]: (kreipdamasis į Cristina Stenbeck): Ir gražius partnerius (pastaba: oficialioje stenogramoje šios pastabos neliko, bet apie ją rašė laikraštis “Komersant”.

[Cristina Stenbeck]: Pone Prezidente, labai jums dėkojame, kad šiandien mus priėmėte. Mieli partneriai, ponios ir ponai, aš noriu pasakyti, kad labai tikiu partneryste, kurią per šešerius metus sukūrėme drauge su Nacionaline medijos grupe. Mes dėkojame už gautą paramą ir suteiktą šansą kurti verslą.

Dar svarbiau, noriu padėkoti šiai Rusijos administracijai, kad leido tokią partnerystę, kad palaikė užsienio specialistų santykius su tokiais pasaulinio lygio Rusijos partneriais kaip Nacionalinės media grupė. Mus drąsina teigiamos permainos, kurias matome Rusijos žiniasklaidos fronte ir mes tikimės ir ateityje būti aktyviu dalyviu. Dėkoju.

 Matant dabartinę žiniasklaidos būseną Rusijoje, Medvedevo ir Kovalčiuko pokalbis apie „nesikišančią valdžią“ bei Stenbeck paminėtos „teigiamos permainos“ yra tiesiog grynuoliai.

Rusijos dienraštis „Komersant“ pakomentavo, kad „laukdami Prezidento, ponas Kovalčiukas ir ponia Stenbeck buvo puikiai nusiteikę. Tiesiog buvo sunku suprasti, kuris iš žiniasklaidos magnatų smarkiai flirtuoja vienas su kitu“.

Susitikime taip pat dalyvavęs RTL Group valdybos pirmininkas Gerhardas Zeileris kalbėjo: „Mes nesame automobilio vairuotojas Rusijoje, bet mes mielai sėdime galinėje sėdynėje, vairą perleidžiame ponui Kovalčiukui ir retkarčiais pasidalijame vienu kitu patarimu“.

Tačiau RTL noras sėdėti galinėje sėdynėje išseko po dviejų metų. 2013 metais jie pardavė turėtas NMG akcijas ir daug nekomentuodami tyliai pasitraukė iš Rusijos žiniasklaidos rinkos.

Cristina Stenbeck yra laukiama viešnia Kremliuje ir valdant prezidentui Putinui. Ši Agence France Press nuotrauka buvo padaryta 2013 metais investicijų forumo „Russia calling“ metu. Sėdėdama šalia prezidento Putino Stenbeck atsakė į kelis klausimus apie Rusiją, o Putinas juos pakomentavo.

 [Klausimas]: Cristina Stenbeck, ar tikite, kad po 15 ar 20 metų, Rusija turės modernią ir naują pramoninę struktūrą?

[Vladimiras Putinas]: Kaip Švedijoje.

[Cristina Stenbeck]: Taip, labai to tikiuosi. Mano verslas kaip tik ir dalyvauja kuriant tokią infrastruktūrą.

Jokios politikos, tik verslas. “STS Media” tik vieną kartą padarė klaidą sukurdama ir rodydama politinę laidą. 2006 metais du žinomi žurnalistai Svetlana Sorokina ir Aleksandras Venediktovas buvo pakviesti TV kanale „Domašnij“ vesti pokalbių laidą „Dėmesio centre“. Po keturių laidų programa buvo uždaryta. Oficiali pozicija – „neatitiko kanalo kokybės kriterijų“. Wikileaks paviešintuose failuose Amerikos diplomatai kalba apie nepatenkinto Kremliaus administracijos vadovo skambutį „STS Media“ akcininkams.

 „Aš suprantu, kad „STS Media“ savininkai baiminasi dėl savo verslo. Rusijoje uždaromi ištisi kanalai, taigi čia nieko naujo“ – interneto portalui Gazeta.ru lakoniškai komentavo Aleksandras Venediktovas.

 

2012 metais du populiarūs pramoginių STS laidų vedėjai – nuo 2002 metų „STS veidu“ vadinta Tatjana Lazareva ir Michailas Šacas paliko kanalą po to, kai nebuvo pratęsti jų kontraktai. Žinoma, tai neturėjo nieko bendro su tuo, kad abu vedėjai tais metais ėmė aktyviai palaikyti Rusijos politinę opoziciją.

 Mažos paslaugos.  MTG priklausantis Viasat niekada nesutiks sustabdyti Baltijos šalių istoriją niekinančių Rusijos kanalų retransliacijos. Jie kalbės apie “žodžio laisvę”, “atvirą rinką”, “ES įstatymų teisingumą” ir kitus gražius dalykus.

Kinnevik koncernas turi ir kitų verslo interesų Rusijoje – telekomunikacijas ir žemės ūkio verslą. Kai dvidešimt metų su kažkuo dalijiesi lova, pripranti prie blogų jo įpročių.

Bet ar gali gerbiama Švedijos kompanija priprasti prie atviro melo, žiniasklaidos suvaržymų, žmogaus teisių pažeidimų ir svetimoje valstybėje veikiančių teroristų rėmimo, kuo pasižymi jos sugulovai? Ar gali flirtuoti su žmonėmis, kuriems sankcijas paskelbė ne tik JAV, bet ir Europos Sąjunga, kuriai priklauso Švedija?

Na, dėl per pirmąjį metų pusmetį “STS Media” gautų 400 milijonų dolerių pajamų tą blogą kvapą lovoje galima ir pakentėti.

Bet istorija ne sykį kartojosi – Rusija gerbia tik jėgą. Kas nutiks, kai ponios Stenbeck žavesio, “STS Media” pelno eilutės ir mažų paslaugų nebepakaks? Jei Rusija pradės pilno fronto informacinį karą su Europa, į kurią pusę šiais moderniais laikais stos MTG (Modern Times Group)?

Šaltiniai: Baltic News Service, Bloomberg.com, Dan and Bradstreet duomenų bazė, SEC duomenų bazė, JAV Iždo departamentas, komersant.ru, vedomosti.ru, “Novaya gazeta”, Interfax naujienų tarnyba, forbes.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.

Scroll to top